Hvad er stress?

Hvad er stress?

Jeg er drevet af, at forstå, hvad der giver den enkelte stress, da det er en kompleks størrelse. Hvis den enkelte finder ud af, hvad der i virkeligheden stresser én kan man også hjælpe. Problemet er, at for mange bliver sendt tilbage til det samme arbejde, uden at der er ændret på noget, og så er risikoen for tilbagefald stor. 

Den kortvarige stress (den sunde stress):

Stress i sig selv er ingen sygdom, men en helt naturlig biologisk reaktion. Biologisk set forbereder stress os til at kunne yde en ekstra indsats i en oplevet presset situation. Reaktionen foregår ved, at kroppen frigiver en øget mængde af stresshormonerne adrenalin og kortisol. 

Forestil dig, at du kommer for sent op en morgen, er ved at komme for sent til bussen, du har travlt, løber og når det lige. I denne periode har kroppen aktiveret den sunde stress reaktion. Når du sidder i bussen, falder din puls og du slapper af. Hjernen får besked på at stoppe stress raktionen og niveauet af stress hormoner falder til det niveau det var på, inden du fik travlt. 

Den langvarige stress (den usunde stress):

Problemet med stress opstår, når kroppen ikke automatisk slukker for stress reaktionen igen, selvom du ikke er i en presset situation mere. Herved er der tale om langvarig stress. En tilstand, hvor der i gennem længere tid produceres store mængder af stresshormoner. Dette sker, fordi hjernen ikke formår, at normalisere hormon niveauet igen, så du har et forhøjet niveau af stresshormoner i kroppen hele tiden.

Typiske stress symptomer på den sunde stress:

Midlertidig hjertebanken, midlertidig rysten eller tics, sveder, tørhed i munden, “sommerfugle i maven”, knugen i brystet, tissetrang, anspændthed.

Typiske stress symptomer på den usunde stress:

Dine følelser vil tage mere over og din hjerne kører meget på automatik, hvor du har mindre overblik. Tingene er lidt mere sort/hvide.

Du sover dårligt om natten, tænker hele tiden, uro i kroppen, irritabel, lettere til tårer, indesluttet, uforklarlige smerter, glemmer ting, større forbrug af stimulanser, smerter i ørerne. 

Hvad er stresscoaching?:

Stresscoaching er en effektiv metode med henblik på at afhjælpe samt forebygge stress. Det kan anvendes, når du er begyndt at mærke stress symptomer eller er blevet sygemeldt med stress.

Det kan også bruges forebyggende, hvis du føler du ikke har noget overskud for tiden og er utilfreds med den måde dit liv fungerer på.